Monday, May 26, 2008

Pedra Branca - A Test For Malaysian


Minggu lalu, kita telah dikejutkan oleh keputusan mahkamah antarabangsa (ICJ) bahawa Pulan Batu Putih (Pedra Branca) adalah milik Singapura.

Saya ingin meluahkan berdasarkan carian yang saya buat, Kerajaan Johor pada 1953 telah melepaskan pulau tersebut kepada Singapura. Sila rujuk surat disebelah.Mengapa ini berlaku? Adakah kerajaan johor pada ketika itu dengan sewenang-wenangnya melepaskan pulau yang dianggap tak berguna itu.

Dari perspektif saya, ini adalah angkara Singapura yang sedikit sebanyak ingin membalas 'dendam' 1965 di mana Singapura telah terkeluar dari Malaysia.Ia juga akibat kebodohan pemimpin Malaysia itu sendiri.

Sungguh kasihan rakyat Malaysia.Kita telah diperkotak-katikkan pemimpin bangsa kita sendiri.Ini bukan soal saiz pulau tersebut.Akan tetapi ia lebih menjurus kepada maruah orang Malaysia.

Beberapa tahun lalu, Lee Kuan Yew telah menyuarakan hasrat untuk bersatu dengan Malaysia.Beliau telah memberi 'hint'.sebaliknya Tun Dr Mahathir sewaktu menjadi PM telah menentang perkara tersebut itu boleh berlaku.Mengapa Lee Kwan Yew berbuat demikian?

Lee Kuan Yew merupakan pemimpin yang sentiasa memandang jauh kehadapan.Beliau telah melihat masa depan Singapura terbatas berikutan negaranya yang begitu kecil.'A tiny dot on the world's map'. Oleh itu, bagi membolehkan negaranya 'survive' 20-30 tahun mendatang, beliau memerlukan keluasan bagi membolehkan wawasan beliau tercapai.

Antara projek terkini yang sedang diintai oleh Sinagpura merupakan projek Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI).Bayangkan keluasan WPI yang saiznya hampir sebesar setengah dari Singapura? Cuba anda bayangkan pasport tidak perlu digunakan bagi memasuki WPI? Sedangkan WPI terletak di Johor, Malaysia.

Kini jelaslah bahawa Singapura mempunyai hasratnya yang tersendiri.Janganlah disebabkan wang, negara kita tergadai ke tangan orang lain.Orang Malaysia bukanlah di kalangan mereka yang bodoh.Akan tetapi, tamak & gopoh yang membuatkan mereka jadi bodoh.

Ingat rakyat Malaysia! Jangan biarkan orang asing mengusai negara kita!

No comments: